Sportovci touží po co nejlepším výsledku na důležitých akcích, jako jsou olympijské hry, mistrovství světa nebo grand slamové turnaje. Proč někteří uspějí a jiní ne? Touto otázkou se zabývá sportovní psychologie.
Mnoho lidí si myslí, že rozdíl je v kvalitě tréninku, výkonostních schopnostech nebo talentu. Ve výsledku, sportovce na nejvyšší úrovni, rozdělují detaily, které na první pohled nejsou vidět. Cílem sportovní psychologie je naučit sportovce pochopit a uvést do praxe tyto neviditelné detaily tak, aby měli šanci využít svůj maximální potenciál i pod velkým tlakem.
Schopnost využití vlastního potenciálu
Vyhrát důležitý turnaj nebo závod je pro sportovce tou největší odměnou. Stává se, že největší favoriti nebo v tenise nasazení hráči nedosáhnout požadovaných výsledků a skončí dřív než chtěli. Velmi často se stává, že nadějní talentovaní junioři, neprojdou a neustojí přechod z juniorů k profesionálům.
V českém tenise vychováváme velký počet úspěšných juniorů, kteří patří mezi evropskou nebo i světovou špičku. Bohužel 9 z 10 nedosáhne stejných žebříčkových výsledků mezi dospělými. Z některých ročníků někdy nevyjde nikdo, kdo by dosáhl do světové 100. Mezi ženami jsme v tomto ohledu úspěšnější, než mezi muži.
Vytáčejí tě vlastní chyby? Na tréninku hraješ skvěle, přijde zápas a výkon nedosahuje kvality z tréninku? S lepšími soupeři hraješ dobře, ale těsně prohráváš?
Nejtěžší disciplínou v tenise je zahrát nejlépe na breakball, setball nebo matchball. Tenis je o hlavě. Porážejte soupeře a ne sami sebe.
Stáhněte si e-book 5 tipů, jak se lépe soustředit v tenise a pronikněte ještě dnes do tajemství lepšího chování, soustředění a ovládání vlastních myšlenek během zápasu.
Kde je problém?
Většina trenérů a rodičů si myslí, že nejdůležitější při výchově sportovce je technika, fyzická připravenost a taktika. To znamená, odehrát co nejvíce hodin drillováním techniky základních úderů spojených ve vysokém tempu. K tomu fyzička, buď na kurtě, v tělocvičně nebo posilovně.
Ve chvíli, kdy přijde mistrovství republiky, hráč, trenéři, rodiče a klub se těší na skvělý výsledek a nic. Přitom na tréninku hrál skvěle, sebevědomě a cítil se připraven.
Problém většinou bývá v hlavě. Hráč je sice připraven, technicky, takticky i fyzicky ale NE PSYCHICKY. Bohužel hráč není veden k rozvoji svých vnitřních ovládacích schopností, které by mu pomohly například ustát tlak z očekávání. Nebo překonat strach z neúspěchu.
Vnitřní kvality vítěze
Hlavní parametry, které určuje sportovní psychologie jako nezbytné pro úspěch jsou:
- Disciplína
- Vytrvalost
- Odhodlání
- Sebevědomí
- Přesvědčení
- Oddanost
Reálně těch parametrů může být více. Každý člověk může mít některé z těchto vlastností již v sobě “zakódované”. O to má svoji cestu jednodušší, a většinou jsou to ti, kteří pak v dospělosti uspějí, pokud jsou schopni se zlepšit i v těch oblastech, které jim nejsou přirozené.
Osobně považuji za nejdůležitější disciplínu. Pokud má hráč vnitřní disciplínu, je schopen se naučit vytrvat a vyhledávat možnosti zlepšování. Překonat překážky v podobě bolesti, těžkých cvičení, proher či zranění. Díky vytrvalosti je jednodušší se naučit odhodlanosti udělat cokoli je potřeba k dosažení svého maximálního potenciálu. Díky disciplíně a vytrvalosti hráč získává sebedůvěru a nakonec i přesvědčení, že je nejlepší.
Jak rozvíjet nástroje sportovní psychologie tedy vnitřní kvality tenistů v praxi?
V první řadě si řekněme, že všechny vlastnosti se dají naučit. Každý má silné a slabé stránky trošku jinde. Důležité je, si je pojmenovat a začít systematicky pracovat na postupném zlepšování. Mozek je sval, který se postupným tréninkem, zlepšuje a stává se silnějším podobně jako ostatní svaly v těle.
Jsem přesvědčená o tom, že pokud má mladý talentovaný hráč v sobě vyvinutou vlastní disciplínu, má ve svém arzenálu jednu z nejdůležitějších vlastností, která vede k úspěchu. Detailněji o disciplíně se budu věnovat v samostatném článku.
Jak tedy prakticky postupovat?
- Informace
- Všichni příkladem
- Postupný rozvoj
- Pozitivní přístup
- Stanovování dosažitelných cílů
- Informace
Hřáči by měli dostávat informace o tom co je to disciplína, sebevědomí, nebo třeba odhodlanost. Jak tyto “pomůcky” pomáhají. Jak vlastně dané schopnosti ovládnout. Jaké úsilí je to bude stát. Jaké různé překážky nastanou.
- Všichni příkladem
Jedna ze základních metod učení pro všechny je pozorovat ostatní a učit se od nich. Pokud se hráč pohybuje v prostředí, kde konkrtétně vidí a pozoruje příklady úspěchu disciplíny, odhodlání, vytrvalosti nebo sebevědomí, tak si začne spojovat úspěch s vypozorovanými vzorci chování. Nejčastěji děti sledují vzorce chování vlastních rodičů, kamarádů a následně i dalších, kteří je ovlivňují nebo učí, například od trenérů či učitelů.
V současném době, bohužel hráči mají velmi malou šanci pozorovat kolem sebe správné vzorce chování. Bohužel dnešní trend u dospělých (trenéři, rodiče) je si hledat neustále výmluvy proč něco nedělat, nebo proč něco nejde. Pak se nemůžeme divit, že děti kolem nás dělají to samé.
- Postupný rozvoj
Ve chvíli, kdy hráč má znalosti a souhlasí s tréninkem a rozvojem těchto dovedností, může se začít. Tak jako u každého učení postupujeme od jednoduchých věcí ke složitějším.
- Pozitivní přístup
Hráč může během procesu někdy “sjet z cesty”. To je naprosto normální a může se to stát. Je ovšem velmi důležité jej za to nekritizovat, ale ukázat a zhodnotit, co udělal dobře a kam se posunul.
- Stanovování dosažitelných cílů
Radši malé cíle, ale splněné, než velké a nedosažené. Postupným splňováním malých cílů, dosáhneme na ty velké. Každého povzbudí a motivuje do další práce dosažení a odfajfkování stanoveného cíle.
Pokud vás tento text zaujal, můžete si přečíst další články na mém blogu a k tomu si zdarma stáhněte 5 tipů jak se v tenise lépe soustředit.
Co si myslíte vy o rozvoji hráčů? Myslíte si, že se trenéři dostatečně věnují vnitřnímu rozvoji hráčů? Co je podle Vás největší problém mladých hráčů a hráček? Napište mi do komentářů